Houd u onze website in de gaten!

woensdag 14 september 2011

Flannel

Op de tentoonstelling in Leiden hebben wij in onze kraam deze quilt hangen:



Als wij voor elke keer dat deze quilt door mensen in de handen genomen is een euro hadden gekregen dan hadden we de afgelopen dagen al heel wat geld opgehaald. Kennelijk valt deze flannel quilt erg in de smaak.

Hij is gemaakt van deze flannel rolletjes:



Het patroon van de quilt is heel simpel. Het achtergrondblok is 25 x 30 cm. Je tekent een groot hart uit de vrije hand met een lengte van ongeveer 18 a 19 cm. Daarnaast teken je een hart wat ongeveer 1 cm kleiner is op alle naaden dan het groter hart.

Op je eigen favoriete manier appliceer je eerst het grote hart op de achtergrondstof. Ik werk zelf heel graag met freezerpaper als ik appliceer. Ik teken het hart op de niet strijkbare kant van het freezerpaper. Knip de vorm uit en strijk 'm op de verkeerde kant van de stof. Knip de vorm rondom uit de stof met ongeveer een kwart inch naad uit. Sla de naad om het freezerpaper heen. Ik vind het dan makkelijk om die naad even met een paar tipjes uit de Sewline lijmpen vast te zetten. Op die manier kun je heel makkelijk en snel appliceren zonder steeds de naad naar binnen te moeten slaan.

Leg het grote hart op de achtergrondstof en zet het vast met een paar appliceerspeldjes. Appliceer nu rondom. Knip vervolgens de achterkant van de stof weg en haal het freezerpaper eruit.

Deze (klik) Youtube video laat ongeveer dezelfde methode zien met dien verstande dat zij de naadjes omstrijkt (wat natuurlijk ook prima gaat) en ik de naadjes vastzet met de lijmpen. En zij lijmt de te appliceren vorm op de ondergrondstof en ik gebruik daar speldjes voor.

Als er nog vragen zijn over appliceren dan kun u ze natuurlijk altijd stellen. Wij zijn altijd bereid om uitleg te geven!
 Veel succes!